Hogyan érdemes sportolni?

Megint olvastam egy kommentfolyamot, amiben többen határozottan állították, hogy ők akár 30 kg plusszal mennyire jól érzik magukat a bőrükben, kiegyensúlyozottak és boldogok, nekik senki se magyarázzon arról, hogy vékonyan szép az élet.

Gondolkoztam azon, hogy mit lehet nekik mondani, amivel meggyőzhetőek, hogy enélkül az akárhány kg felesleg nélkül is boldogok, kiegyensúlyozottak lennének, sőt, még egészséges(ebb)ek is. Ne feledd, akár 50 évvel ezelőtt is sokkal többet mozogtak az emberek, és igen, a földművesnek nem kellett külön kocognia esténként. Nekünk sem kéne pluszban sportoltatni a habtestünket, ha természetesen aktív életmódot élnénk és normálisan ennénk.

A túlsúly nem esztétikai kérdés, hanem egészségügyi

Ha nem érzed, hogy a bármennyi súlyfelesleg mit tesz a testeddel, akkor ott probléma van: a testtudatod eltompult, vagy még fiatal vagy, és a tested képes kompenzálni. Talán még nem fáj a térded, a csípőd, a bokád túlterheltségtől. Ugyan sokszor vagy fáradt, mert a szívednek nagyobb meló a tested vérellátása, az emésztéseddel küzd a bélrendszer, de még nem kötöd össze az okot az okozattal.

A vázizomzat, a csontrendszer, egyszerűbben szólva a test nem arra lett tervezve, hogy többlettsúlyt hordozzon. Lehetsz boldog, ezt senki sem vonja kétségbe, de az egészség más kérdés. A mozgáshiánynak túlsúly a következménye a legtöbb esetben, aminek mindenki megfizeti az árát (mozgástartomány beszűkülése, a túlterhelésből adódó kopások, a lassabb regeneráció sérülések után, az energiahiány, a teljesítménycsökkenés, végül a népbetegségek felbukkanása).

Ne a kilókat számold!

Nem a vékonyság a cél, hanem a te saját optimális testalkatod elérése és fenntartása. Ha megnézel egy embert, aki sokat fut, egy birkózót és egy táncost, teljesen más a testfelépítésük, mégis szépek. Az optimális testalkat egyénileg meghatározható és határok között létezik, rengeteg tényező összjátéka. Fontos jelzője például az izomtömeg állapota, ami egyes kutatások szerint pontosabb és jobb egészségjelző faktor, mint a BMI (testtömeg-index).

A változatosság nem csak gyönyörködtet, hanem egészséges is!

Sajnos vagy nem, de a mozgásmennyiség mellett más faktort figyelembe kell venni. Gondolj bele, egy felszolgáló vagy egy nővér, aki az egész munkaidejében talpal, tehát lejárja a napi 7500 lépést, ugyanúgy küzd mondjuk visszerességgel vagy térdfájással, mint az ülőmunkás, mivel az egyoldalú terhelés ártalmas. Erről beszél egyébként Tom Myers (Anatomy Trains) is, ő is azt hangsúlyozza, hogy keressünk egymást kiegészítő mozgásfajtákat, mert a testnek erre van szüksége.

Milyen mozgásokat ötvözz?

  • saját testsúlyos edzés
  • szabad mozgás
  • mobility (az aktív mozgástartomány növelése)
  • izoláció (amikor egy izmot célzottan terhelünk úgy, hogy a lehető legkisebb mértékben vonunk be más izmokat a gyakorlatba)
  • tudatosságnövelés: kapcsolódj mélyebb szinten önmagaddal, gyakorold a relaxációt, meditációt és a pránajámát (légzésfigyelés).

Kezdő pránajáma gyakorlat

A váltott orrlyukú légzőgyakorlat

Belégzés az egyik orrlyukon, tartsd benn a levegőt, majd a másik orrlyukon engedd ki, 1:4:2 ritmusban.

A bal orrlyuk, az Idá nádihoz (bal oldali energiapálya, mely hűtő hatású, a lassító, beépítő folyamatokat segíti elő) csatlakozik, a jobb pedig a Pingalához (jobb oldali energiapálya, mely melegítő hatású, a gyorsító, lebontó folyamatokat segíti elő). Ha valaki igazán egészséges, akkor a levegő kb. 1 óra 50 percnyi időtartamonként váltakozva hol az Idá, hol a Pingalá csatornáján áramlik jobban. De a legtöbb ember esetében ez a természetes ritmus felborul. Az Anulóma Vilóma helyreállítja ezt a folyamatot és biztosítja a prána (éltető energia) egyenletes áramlását a testben.

Fókuszban a koordináció és a mobilitás

Fő mozgásformám az acroyoga, évekkel ezelőtt teljesen beszippantott. Főként azért, mert változatos, izgalmas és hihetetlen élmény minden alkalommal, az pedig csak hab a tortán, hogy a mélyizomrendszert elképesztően összetett módon mozgatja át.Gyakorlás közben nagyon élvezem a fizikai igénybevételt, ahogy fejlődik az erőnlétem és a rugalmasságom, emellett a koncentráció és a testtudat összjátékának eredménye is lenyűgöző. Igazi kikapcsolódás.

Fókuszban a jóga és a kézállás

Az ászanázás, vagyis a jóga fizikai gyakorlatainak végzése igen jótékony hatású a szervezetre. Mindenkinek más jógairányzat jön be, nekem a Vinyasa és a Yin jóga vált be leginkább. Indítsd a napodat egy rövid befelé figyeléssel és egy pár perces légzőgyakorlattal, később pedig ászanázz!

A kézállás fantasztikus utazás, amiben nemcsak újra gyerekké válhatsz, hanem a határaidat is feszegetheted. Ha a jógagyakorlásodban jól esik egy-egy részletre fokozottabban odafigyelni, akkor én a kartámaszokat és a kézállást javaslom. Ezek szuper lehetőségek a saját testsúlyos edzésre is.

Fókuszban a részletek

A Pilates remek lehetőség a koncentrált és elmélyült mozgásra. Lényege a kontrollált mozgássorozatok és a légzés összehangolása, ami minden porcikádat aktivizálja.

Fókuszban a szabad mozgás

A kontaktmozgások, a (kortárs)tánc kikapcsol és átmozgat. Rakd be a kedvenc zenédet, és hajrá!

Végül, de nem utolsó sorban

Fontos, hogy ne eszetlenül, hirtelen és megterhelően vesd bele magad a mozgásba! A fokozatosság elvét tartsd szem előtt, és legalább egyszer konzultálj olyan holisztikus szemléletű szakemberrel, aki segít eligazodni, felméri az állapotodat, és személyes tanácsokkal lát el.

  1. Ha úgy érzed, hogy nincs időd, akkor fontold meg, hogy tényleg így van-e. Napi 20 perc is elég, annyi mindenkinek van! Legyél kreatív, meg tudod oldani!
  2. Ha azzal érvelsz, hogy nincs pénzed, akkor keress videókat a neten, találj olcsó vagy ingyenes lehetőségeket, és fontold meg, hogy mi a drágább, az egészség vagy a betegség.

Ha szeretnél velünk személyesen is találkozni, beszélgetni és megismerkedni az acroyogával, akkor gyere el az Acroyoga Start Programra!

Edzés után rendben vagyok, és az bizony piszok jó érzés. A rendszeres mozgás magabiztosságot ad, megváltozik a kisugárzásod, a fellépésed, nem fogod minden négyzetcentiméteredet nagyítóval vizslatni. Hidd el, a mozgás tart minket életben. Ha aktív és teljes öregkort célzol meg magadnak, akkor még ma kezdj bele a projektbe, minden sokkal jobb lesz, ezt garantálom!

Mikor találkozhatsz velünk?

Akrójóga órák (Inspirál Cirkuszközpont):

hétfő: 18:30-19:30

csütörtök 19:00-21:00

Nyári órarend: CSAK HÉTFŐN a Bikás parkban 18:30-20:30

Kérjük FB oldalunkon és a csoportban figyeld az aktualitásokat!

Magánórák: előzetes időpontegyeztetés alapján

TestSzobrász kezelés: előzetes időpontegyeztetés alapján

kövess

Csak néhány kattintásra vagy további izgalmas tartalmaktól.