10 jel, hogy gondolkodási zsákutcába futottál a sportban is – avagy a kognitív disszonancia

Ha te is érezted már, hogy a gondolataid bevittek a rengetegbe és nem tudtál onnan kikeveredni, akkor sokat számít, hogy felismered-e, mit is csinálsz magaddal.

 

Ha elkezdenéd, akkor itt kezdd!

Legtöbbünk hajlamos arra, hogy belefusson a következő ferdítésekbe, de hidd el, egy kis figyelemmel könnyen kifarolhatsz a zsákutcából. Ebben az összeállításban kicsit furfangosan az acroyogával kapcsolatos néhány gondolati sémát sorolok fel, csak hogy lásd, mire képes az egyszeri gyakorló.

Ezek a panelek persze bármilyen szituációban felbukkanhatnak, és sajnos fel is bukkannak. Mindenesetre, ha szeretsz sportolni, mégis lebeszéled magad a mozgásról, ha mégis belevágsz, de hamar feladod, ha úgy érzed, hogy érezhetnéd magad jobban is sportolás közben, akkor érdemes tovább olvasnod.

Íme 10 olyan hátráltató gondolkodási szokás, amelyeket felismerve és átalakítva sikeres lehetsz a sportban is. Ismerd meg magadat erről az oldalról, segíts az agyadnak, hogy a tested egészséges maradjon!

1. Minden vagy semmi típusú gondolkodás, amikor fekete-fehér kategóriákban értékeled a történteket.

Példa: Ez a vállállás olyan rossz, hogy hagyom az egész acroyogázást a fenébe!

Fordítsd át! Most még van mit javítani ezen a vállálláson, legalább nem unatkozom.

A tökéletesség egy illúzió, hacsak nem úgy gondolsz rá, mint pillanatnyi állapotra. Mindenki mindig annyit nyújt, amennyire adott percben képes. Igyekezz a határt tágítani, miközben gyakorolsz. A többi jön magától. Tehetséges, sikeres sportolókat látok magam körül, akik folyamatosan fejlődnek. Ha azzal lennének elfoglalva, hogy amit csinálnak, az nem eszményi, akkor azt a fantasztikus szintet sosem érték volna el, ahol most vannak. Létezik  jobb teljesítmény. De olyan is van, hogy nincs. Na bumm.

2. Túláltalánosítás, amikor egy negatív esemény alapján általánosítasz.

Példa: Nem sikerül az oldalcsillag, hát igen, nekem soha, semmi nem sikerül.

Fordítsd át! Habár az oldalcsillag még nem megy, de itt ez a csinos kézben madár.

Fontos látnod és elfogadnod, hogy erőfeszítés és hibázás nélkül nincs eredmény. Sőt, a hibáinkból rengeteget tanulhatunk. Az a siker, ha a nehézségek ellenére éred el az eredményt vagy megtalálod a módját annak, hogy máshogyan legyél eredményes. Ha kíváncsi és kreatív vagy, akkor találsz megoldást. Vagy gyakorlod az elengedés művészetét, na ahhoz kell aztán az igazi erő és önismeret.

3. Negatív szűrés, amikor egy adott történésből pusztán egyetlen részletet emelsz ki, s ennek alapján mindent negatívan minősítesz.

Példa: Ez a tempó nem sikerült, megint az egész edzés teljes kudarc volt.

Fordítsd át! Igen, a tempó még nem sikerült, viszont kimozogtam magam, ami a kanapén ülésnél mindenképpen jobb, egy tapasztalattal közelebb kerültem a megoldáshoz, nőtt az energiaszintem és jobban érzem magam.

A negatív szűrés eredménye – az önbizalomhiány egyik hozadéka -, hogy nem élsz a lehetőségeiddel. Márpedig, ha nem próbálkozol, biztosan nem jön össze az áhított cél. Az önbizalom a cselekvésben nyilvánul meg, ezért, ha cselekszel, akkor az önbizalom képessége fejlődik. Nem arra van szükséged, hogy üres frázisokat ismételgess, miszerint „meg tudom csinálni”, „képes vagyok rá”, „én vagyok a legjobb”. Kutatások bizonyítják, hogy ha nem hiszel el magadról egy mantrát, akkor az ismételgetése csak árt neked, hiszen a hitrendszered és a valóság között akkora szakadékot érzel, ami még inkább lehoz az életről. Ehelyett a cselekvést ajánlom, a gyakorlás MINDIG meghozza a gyümölcsét, ha nem is mindig abban a formában, amit te elvársz. Idő kérdése.

4. A pozitívumok figyelmen kívül hagyása, a teljesítményünk leértékelése, amikor nem látod a fától az erdőt.

Példa: Minden héten járok órára, mégsem tudok felugrani fordított vállállásba. Tehetségtelen vagyok.

Fordítsd át: Lehet, hogy még nem tudok beleugrani ebbe a pózba, de minden héten itt vagyok, és ahhoz képest, ahonnan indultam, rengeteget fejlődtem.

Ha a pozitív tapasztalataidat észre sem veszed, akkor tényleg nehéz dolgod van.  Kapcsold be az együttérzés gombját, és legyél az önmagaddal is. Gondolom a barátaidat sem úgy támogatod, hogy a földbe döngölöd őket.

Nem azért sikerülnek a dolgok, mert szerencséd van, hanem azért, mert megdolgozol értük. És igen, akkor sem sikerül minden. De ki mondta, hogy mindennek sikerülnie kell?

5. Elhamarkodott/önkényes következtetés, amikor a tények sem számítanak.

Két formája is van, az egyik a

Gondolatolvasás, amikor tulajdonképpen fogalmad sincs arról, hogy a másik mit gondol, mégis negatív következtetésre jutsz.

Példa: Még mindig olyan esetlennek/nehéznek/bénának/ügyetlennek érzem magam, biztosan senki sem akar velem gyakorolni.

Fordítsd át! Esetlennek/nehéznek/bénának/ügyetlennek érzem magam. Biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki így érez, mégis sokan vagyunk itt az edzésen, és láthatólag mindenki próbálkozik.

Biztos lehetsz abban, hogy mindenki küzd magával. Sokat segít, ha emlékezteted magadat, hogy az univerzumban nem te vagy az egyetlen, aki átéli ezeket a nehéz érzéseket.

Jövendőmondás, amikor a jövő csak negatív lehet, más opció nem is létezik:

Példa: Úgysem fog sikerülni.

Fordítsd át: Én mindent megteszek a sikerért. Ha nem sikerül ez, akkor majd összejön más.

Az a nagy igazság, hogy mindannyian szeretnénk jobbak lenni az átlagosnál, és ettől úgy érezzük, hogy versenyeznünk kell. De a versenyszíntér legyen inkább odabent. A jóra való törekvés önmagunkban kezdődik. Ha mások előrébb járnak, akkor az azért van, mert előbb kezdték és/vagy többet gyakoroltak. Én nem kelhetek versenyre a kínai akrobatával, aki háromévesen kezdte a sportot. (Bevallom, nem volt könnyű ezt beismerni). Állandóan másokhoz mérni magunkat hatalmas csapda. Az acroyoga például azért frenetikusan nagyszerű mozgásforma, mert az alapja nem a másokkal való versengés, hanem a másokkal való játék.

6. Kettős morál, amikor eltúlzod egy történés fontosságát, akár nagyítod a hibákat, akár kicsinyíted az eredményeket.

Példa: A madarat bárki meg tudja csinálni, az semmi.

Fordítsd át: jobb, ha tudod, a madár sem egyszerű annak, akik sosem próbálta. A kettős morál gyakorlatilag mentegetőzés és kifogáskeresés. Gyakori a sportban is, a fejlődés igazi ellenszere.

Már azzal, hogy elmész egy acroyoga edzésre, fantasztikus dolgot vittél véghez! Tudd, hogy nagyon sok embernél nyitottabb, bátrabb, elfogadóbb vagy. Nem kell másokhoz hasonlítgatnod magad, de azért előnyös, ha látod a pozitívumait a tetteidnek.

7. Érzelmi logika, amikor a megszokott sémájú negatív érzéseid alapján gondolsz egy jelenségre, és nem veszed figyelembe az objektív tényeket.

Példa: Hiába jutottam el fél év alatt odáig, hogy önálló mozdulatsorokat rakunk össze a párommal, mégis ügyetlen vagyok. Vagy: Félek attól, hogy más tartson meg engem, ezért az acroyoga veszélyes.

Fordítsd át: Fél év alatt eljutottam odáig, hogy önálló mozdulatsorokat rakunk össze a párommal. Bár még sok mindent szeretnék megvalósítani, eddig is rengeteget fejlődtem. Vagy: Félek az eséstől, mégis itt vagyok. Ha megismerem a pózokat, a lehetőségeimet is fel tudom mérni.

Ha fél éve gyakorolsz, akkor az a kitartásod egyik ordító bizonyítéka! Ha a félelmeid ellenére kontrollált környezetben lassanként szoktatod magad az acroyoga pozíciókhoz, leküzdheted a félelemérzetedet és rájössz, hogy mit tudsz bevállalni és mit nem.

Mi lenne, ha először a pozitívumokat keresnéd egy jelenségben, utána néznéd meg, hogy min érdemes még javítani?

Akár a tökéletességre való törekvésed, akár a kudarckerülésed mondatja veled a fenti példákat, okvetlenül tudatosítsd az elért eredményeidet is! Ne legyél elfogult, éppen elég, ha objektív vagy. A folyamatos kételkedés önmagadban idő- és energiarabló.

8. „Kell” és „kellene” állítások, amikor határozott elképzeléseid vannak és elvárások mentén mozogsz. Vagyis nem mozogsz…

Példa: Az acroyogához én már túl öreg/súlyos/stb. vagyok.

Fordítsd át: nem vagyok túl öreg/súlyos/stb. Ez ilyen egyszerű.

Mint szinte mindennek, ennek a képességnek is vannak behatárolható, elsajátítható szintjei, formái, ágazatai. Nagymamám 83 évesen még felmászott a cseresznyefára, egyszer nem hallottam azon moralizálni, hogy ehhez már öreg. Amikor pedig már nem mászott fára, akkor sétálgatott a kertben. Valahogy mindig megtalálta a lehetőséget a mozgásra. Nem gondolta túl a dolgot.

9. (Téves) címkézés, amikor nem egy konkrét problémát fogalmazol meg, hanem általánosítasz.

Példa: Lusta disznó vagyok.

Fordítsd át: Lehet, hogy ma nem mentem edzésre, de rendszeresen járok.

Attól, hogy most nem éreztél magadban elég energiát, nem vagy lusta disznó. Maximum ma az voltál. Előfordul. Nyugodtan adhatsz magadnak szünetet, ha az energiaszinted alacsonyan van. Egy idő után elkerülhetetlenül oda érsz, hogy különbséget tudsz tenni a jogos fáradtság, kimerültség és a restség között. Ezt hívják őszinteségnek.

10. Perszonalizáció, amikor úgy érzed, hogy te vagy a felelős.

Példa: Az én hibám, hogy nem sikerült az a bizonyos átkötés.

Fordítsd át: Az én részem is benne van, hogy nem sikerült.

Először is, mi az, hogy hiba? Valami szitokszó, amit muszáj kerülni? A hiba „tökéletlen helyzet vagy hiányos állapot, ami egy korábban okozott hatás, elvégzett művelet, elkövetett vagy elmulasztott tett, bekövetkezett esemény eredménye.” Gyakorolj. Már említettem, hogy a hibáinkból tanulhatunk a legtöbbet.

Nagyon fontos kiemelni, hogy az acroyoga társas mozgásforma, amiben minimum ketten, a spotterrel együtt hárman vagytok. Az önreflektív gondolkodás nagyon fontos, ahogy az is, hogy meg tudjátok beszélni, mi miért nem sikerült. A kommunikáció alapvető. Az erőszakmentes kommunikáció még inkább! Beszélj szépen, objektíven és türelmesen másokkal és önmagaddal is.

Száz szónak is egy a vége: gyakorlásra fel! Remélem, hamarosan személyesen is találkozunk!

Mikor találkozhatsz velünk?

Akrójóga órák: csütörtök 19:00-21:00

Magánórák: előzetes időpontegyeztetés alapján

TestSzobrász kezelés: előzetes időpontegyeztetés alapján

kövess

Csak néhány kattintásra vagy további izgalmas tartalmaktól.